tirsdag den 30. december 2008

Hello, how is your dharma?



- eller - har du fundet din rette hylde?

Siden jeg gik ud af gymnasiet har jeg ledt efter min "rette hylde".
Min dansklærer i både folkeskolen og gymnasiet foreslog 'journalist' som en naturlig forlængelse af mine 10-11 og 13 taller i dansk stil. Familien syntes ligeså, så selvfølgelig søgte jeg optagelse på Danmarks Journalisthøjskole. Og gabte af kedsomhed, da en af dagens 'prøvelser' var at skrive et referat af en EU-debat. Gaaaaaaab. Jeg ville hellere skrive et digt. Så jeg kom ikke ind. Heldigvis. For det interesserer mig simpelthen ikke at referere EU-debatter. Og da slet ikke objektivt, som man jo skal som journalist.
Men hvad skulle jeg så?
Jeg anede det ikke.
Og måtte de næste 10-15 år gå en masse - tilsyneladende - omveje - for at finde en hylde, der endelig føltes derhenad.
Jeg ville ønske, at jeg dengang, som 18-20-årig havde havde haft Pernille Melsteds "Find din Passion" - eller at nogen havde fortalt mig om Dharma-loven, som trods alt VAR opfundet dengang:-)

Inspireret af Svend Triers rigtig fine bog "Vær dit eget lys" kommer her Dharma-lovens syv kriterier (lettere forkortet)
Køb bogen for den fulde version, eller deltag i et af Svend Triers Dharma-kurser: www.quantumseminars.dk

Du lever din Dharma, når du foretager dig en aktivitet som:

- er i overensstemmelse med din egen natur.

- giver dig mulighed for at udtrykke dit MEDFØDTE kreative potentiale.

- giver dig glæde, og føles meningsfuldt.

- giver glæde til ANDRE - og gavner HELHEDEN. Hvad kan DU bidrage med? (frem for blot at tænke, hvad får JEG ud af det?)

- støtter dig, og du oplever synkronicitet (meningsfyldte 'sammentræf') og flow.

- er tro mod dig selv og dine værdier. Gå aldrig på kompromis med dine dybeste overbevisninger og din sjæl.

- respekterer dit nuværende ansvar og forpligtelser, f.eks. i forhold til familie, eller andre som står dig nær.


Kan du sige JA til disse syv kriterier ifht. de projekter du pt. er involveret i?

Jeg bruger selv listen som en tjek-liste, før jeg siger ja til nye opgaver og tiltag.
(for det er så let at overhøre den lille stemme indeni ...)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar